tisdag 24 september 2013

Bakgrund



Jag har haft ett intresse för investeringar ända sedan jag var mycket liten och varit med om både toppar och dalar. Tyvärr mest dalar de senaste åren men det hoppas jag kunna vända på framöver. Jag började investera riktigt hårt på aktiemarknaden i slutet på 2007. Då satsade jag främst på stabila dividendutdelande bolag men ville öka potentialen (och därmed också risken)för en snabbare värdeökning samtidigt som jag var/är orolig för världsekonomin. Våren 2011 tog därmed ädelmetall (guld och silver) bolagen över hela mitt intresse. Jag började följa Scoris blogg slaviskt och följde hans råd och insikter till punkt och pricka. Dessvärre var tidpunkten helt fel och förlusterna jag gjort är betydande och smärtsamma. Men skam den som ger sig.

Jag anser att fundamenta fortfarande talar för ädelmetallerna och ligger kvar i de bolagen jag gick hårt in i med förhoppningar om att det snart skall vända..

Smällen jag tagit är inte heller något jag går och grämer mig över utan det var en medveten risk jag tog då jag var i ett sådant skede där jag var beredd att satsa allt på ett bräde.

Den senaste tiden har jag satsat allt mer på dividendutdelande bolag då jag märkte hur mycket jag saknade det kassaflöde de ger. Ett personligt passivt kassaflöde är också precis det jag är ute efter framöver. Mer om detta i nästa inlägg.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar