lördag 5 oktober 2013

Frihetsfonden idag



 
Frihetsfonden har idag en andel på ca 20% i guld och silver bolag. Den andelen kommer jag att minska tids nog bara de får en värdering jag anser dem vara värda. De flesta av dessa bolag är juniorer noterade på TSXV i Kanada (=HÖG risk). Tanken är att i fortsättningen investera i dividendutdelande bolag och gärna sådana med goda förutsättningar att kunna höja utdelningen i framtiden. Hittar man sådana bolag med en ok dividendavkastning redan vid inköp så kan man oftast se fram emot en riktigt trevlig utveckling av sitt personliga kassaflöde. Det personliga kassaflödet är något som jag kommer att sätta stort fokus på framöver.

Det finns idag likvida medel på nästan 40% av portfölj värdet. Detta är något som kommer att minskas till i första hand ca 30%. Mitt mål just nu är att ha 10-30% likvida medel beroende på marknadsläge. Aktieinköp kommer att göras minst en gång per månad. Det senaste inköpet var Gazprom till priset 7,89 USD/st (03.09.2013). Mindre inköp görs också månatligen i tillväxtfonder (SKAGEN Kon-Tiki och Swedbank Robur Africa) och i Blackrocks guld fond tills de har en andel på ca 5% vardera.

Lämna gärna ett "fotavtryck" i form av en kommentar ifall ni hittat till bloggen!

4 kommentarer:

  1. Likvida medel , är dom på ett vanligt bankkonto? Hur bor ni idag? Hyr ni eller har eget hus, br?

    SvaraRadera
  2. De likvida medlen är på ett sparkonto. Inte mycket till ränta men där är de är lätt tillgängliga då nya investeringar skall göras eller om något oförutsett dyker upp. Vi bor i ett "eget" hus. Men det är inget enormt lån på huset i.o.m. att vi renoverade det själva. Men jag vill amortera ner lånet till en behaglig nivå = en nivå där vi inte skulle påverkas så mycket av en hög ränta. Jag kan säkert komma att gå in på detta närmare i ett eget inlägg längre fram.

    SvaraRadera
  3. ja det är alltid intressant i dessa tider att se hur folk väljer att prioritera. Vissa tok amorterar, som jag just nu, och vissa blir aktiegalna. =)

    SvaraRadera
  4. Jag är tror jag lider av båda syndromen. =)

    SvaraRadera